Dlaczego Twój kierowca Cię opuści? Poznaj 9 powodów

Data dodania: 03.08.2018

Rotacja wśród kierowców zawodowych to obecnie zmora większości firm transportowych. Utrzymanie kierowcy w pracy jest równie trudne, jak znalezienie nowego. A telefon z trasy zaczynający się słowami „zwalniam się, kluczyki zostawiłem...” jest koszmarem niejednego przewoźnika. Kiedyś myślałem, że problem leży głównie po stronie kierowców. Myliłem się. Wina często leży po drugiej stronie. Poznaj 9 błędów pracodawców, przez które kierowcy odchodzą z pracy. Sprawdź, czy ich nie popełniasz. 

1. Zbyt restrykcyjne normy paliwa

Ustalasz normy paliwa z ładunkiem ważącym 3 tony i wiezionym po płaskim terenie, po czym oczekujesz od kierowcy takiej samej normy z ładunkiem ważącym 24 tony na trasie po fiordach norweskich. Jak kierowca ma zmieścić się w takiej normie? Oczekujesz, że będzie dolewał za swoje pieniądze?

2. Dojazd do auta to też pauza

Liczysz pauzę tygodniową kierowcy co do minuty, wliczając w to czas na dojazd z/do auta. Nie muszę chyba tłumaczyć, że nie jest to całkowicie zgodne z przepisami, ponieważ dojazd do auta to nie pauza, tylko praca! Dlatego nie wymagaj, aby kierowca poświęcał swój wolny czas na dojazdy zamiast na odpoczynek.

3. Odbiór zaległych godzin w tygodniu

Każesz skracać kierowcom pauzę tygodniową i odbierać zaległe godziny w tygodniu do pauzy dziennej. W teorii jest to zgodne z prawem. W praktyce zabierasz im czas przeznaczony na życie prywatne. Lepszym rozwiązaniem jest rozliczyć zaległą pauzę z pauzą tygodniową i pozwolić kierowcy spędzić dłuższy czas (np. wydłużony weekend) z rodziną.

4. Wrzucasz młodych na głęboką wodę

Zatrudniasz kierowców bez doświadczenia? Super. W końcu jakoś muszą je zdobyć. Rób to tylko z głową. Nie wysyłaj ich w trasy, na które nie są jeszcze gotowi. Nie wysyłaj ich w góry, jeśli nie nauczyli się jeszcze jeździć dobrze po płaskim. Daj im trochę czasu na naukę. W przeciwnym razie możesz ich tylko szybko zniechęcić do dalszej pracy.

5. Brak dobrego systemu pracy

Zatrudniasz kierowcę w systemie 2/1, a w rzeczywistości wychodzi 3/1. Obiecujesz powrót na weekend do domu, po czym okazuje się, że powrót jest we wtorek. Jak kierowca ma zaplanować swoje życie prywatne, jeśli nie wie, kiedy wróci do domu? Jeśli zdarza się to sporadycznie, to pewnie przymknie na to oko. Jeśli jest to norma, to pewnie szybko straci motywację do pracy.

6. Kierowca kierowcy nierówny

Dzielisz kierowców na lepszych i gorszych? Błąd. Takie informacje rozprzestrzeniają się wśród kierowców z prędkością światła. Każdy wie, kto z czym jeździ, jakie ma trasy, kiedy wrócił na weekend. Nic się nie ukryje. Dlatego traktuj wszystkich równo, jeśli nie chcesz buntu na pokładzie.

7. Wynagrodzenie poniżej standardów

Według statystyk 80% kierowców kieruje się wysokością wynagrodzenia, szukając pracy. Kilka złotych różnicy raczej nie przekona ich do zmiany. Kilkaset złotych może już przekonać. Natomiast kilka tysięcy przekona z pewnością. Dlatego monitoruj sytuację na rynku pracy. Staraj się nie odbiegać zbytnio od rynkowych standardów.

8. Nieterminowe wynagrodzenia

Spóźniasz się z wypłatą dla kierowców? Każdego miesiąca robisz przelew innego dnia? Jesteś na dobrej drodze, aby stracić pracowników i reputację jako pracodawca, ponieważ odbierasz swoim ludziom poczucie bezpieczeństwa. Dodatkowo takie informacje szybko roznoszą się w transporcie. Pomyśl, kto zechce pracować w Twojej firmie, wiedząc, że jesteś niewypłacalny?

9. Trasy nie pokrywają się z obietnicami

Zatrudniasz kierowcę na trasach na zachód, a w rzeczywistości połowa tras wiedzie na północ. Miały być tylko ładunki na całe auto, a regularnie wysyłasz po doładunki. Obiecywałeś same długie trasy, a zlecasz same krótkie. Nie dotrzymałeś słowa. Dla kierowcy praca pracy nierówna. Często zatrudnia się w danej firmie ze względu na trasy, na których ma jeździć. Nie odbieraj mu tego, jeśli nie chcesz go stracić.


Pamiętaj, że z kierowcami jest jak z klientami. Jeden niezadowolony przyniesie więcej strat niż kilku zadowolonych. Dlatego nie popełniaj tych błędów, jeśli nie chcesz znaleźć się na czarnej liście pracodawców. Reputację łatwo stracić, natomiast trudno ją potem odzyskać.


 

Udostępnij artykuł znajomym: