Dzień frytek, czyli co jemy w drodze

Data dodania: 12.07.2019

Frytki i burger, czy jednak ryż z warzywami? Jedzenie z plecaka podczas jazdy, czy jednak na postoju w barze? Przeczytaj i sam zdecyduj.

 

Z okazji Dnia frytek postanowiliśmy przyjrzeć się temu przysmakowi, a także odpowiedzieć sobie na pytanie, co jeść w trasie. Ziemniaczane przekąski (będziemy mówili o tych, faktycznie przygotowanych z pociętych w słupki warzyw, a nie sklejonych z mączki ziemniaczanej pasków) są niestety bardzo kaloryczną potrawą. Tylko 100 g frytek to aż ok. 330 kcal! Oczywiście poza węglowodanami, tłuszczami i białkiem we frytkach znajdziemy kilka witamin, jak C, D, E, K, tiamina, ryboflawina, niacyna, B, B12, kwas foliowy, a nawet minerały: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, potas, sód, cynk, miedź, mangan. Niemniej nadal nie będzie to jedzenie, po które należy często sięgać.

Oryginalne frytki nie przypominają tych „polskich”. Szukając korzeni tego przysmaku należy zwrócić wzrok w kierunku Belgii, w której „french fries” mają kształt łódeczek i są dwa razy smażone (raz w gorącym oleju, raz w chłodniejszym).

 

Dobre przekąski

Zakupy w przydrożnym barze są chwilą na przerwę, odpoczynek od drogi, ale też generują często niepotrzebne koszty. Absolutnie wskazane jest, by nawet na przekąskę się zatrzymać, ale jeśli mamy możliwość, to raczej wybierzmy zakupy na stacji benzynowej, niż w barze czy restauracji. Choć na stacji nie dostaniemy owoców czy warzyw, to na pewno znajdziecie na niej mnóstwo rodzajów orzechów czy choćby zdrowych batonów. Jedzenie ciężkostrawnych posiłków podczas przerw w jeździe nie jest dobrym pomysłem, gdyż podczas siedzenia nasze jelita słabiej pracują, a po paru godzinach od posiłku kierowca może się źle poczuć, stać się senny lub znużony.

 

UWAGA:

Według badań, jedzenie w czasie jazdy samochodem zwiększa ryzyko wypadku nawet o 80%!!!

Podczas jedzenia czas reakcji kierowcy wydłuża się o 44%, a w czasie sięgania po napój o 22%!!!

 

Kawa, energetyk, cola…

Odwieczny dylemat zawodowych kierowców – co pić, żeby nie usnąć za kółkiem? Jeśli macie do wyboru kawę czy napój energetyzujący, to zdecydowanie zostańcie przy tym pierwszym. Czy zastanowiłeś się kiedyś, że 4 małe puszki energetyków mają tyle kalorii co dobry obiad? A poza tym w każdej z nich jest około 5 łyżeczek cukru (czyli w czteropaku aż 20!) i ok. 6 razy mniej kofeiny niż w kawie o tej samej objętości.

 

Jeśli „jesteś tym, co jesz”… to może z okazji Dnia frytek warto zjeść coś innego? Choćby ten jeden raz. Tak na dobry początek.

 

Katarzyna Kucharska

kolArt-media

 

Udostępnij artykuł znajomym: