Nowe przepisy, wysokie kary

Data dodania: 03.01.2020

Od początku stycznia 2020 roku obowiązuje w Polsce ustawa, która restrykcyjnie reguluje dozwolony czas pracy dla kierowców. Sprawdziliśmy, jakie kary nam grożą i w jakich sytuacjach.

 

Wspomniane zmiany w przepisach wynikają z uchwalonej w maju 2019 roku Ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Regulacje dotyczą przekroczenia czasu pracy w przypadku 48-godzinnego i 60-godzinnego tygodniowego czasu pracy. Zmiana przepisów wynika z chęci poprawy bezpieczeństwa na drogach i niejako wymuszenia na kierowcach przerw w pracy, dzięki którym będą wsiadali do samochodów bardziej skoncentrowani i wypoczęci.

Praca kierowcy to nie tylko czas spędzony za kółkiem, ale też czynności, które jest on zobowiązany wykonać przed, po i w czasie jazdy. I to właśnie ustawodawca tym razem bierze pod uwagę.

To, co jednak zwraca uwagę w nowych przepisach najbardziej, to mandaty. Z czym należy się liczyć?

Za przekroczenie 48-godzinnego tygodniowego czasu pracy (gdy przedłużenie go do 60-godzin nie jest dozwolone):

– 50 zł – przekroczenie czasu pracy o mniej niż 2 godziny,

– 100 zł  – przekroczenie czasu pracy od 2 do mniej niż 8 godzin, 

– 250 zł  – przekroczenie czasu pracy od 8 do mniej niż 12 godzin,

– 350 zł  – przekroczenie czasu pracy o każdą rozpoczętą godzinę powyżej 12 godzin.

 

Za przekroczenie maksymalnego 60-godzinnego tygodniowego wymiaru czasu pracy:

– 50 zł  – przekroczenie czasu pracy o mniej niż 1 godzinę,

– 100 zł   – przekroczenie czasu pracy od 1 godziny do mniej niż 5 godzin,

– 200 zł  – przekroczenie czasu pracy od 5 godzin do mniej niż 10 godzin,

– 300 zł  – przekroczenie czasu pracy o każdą rozpoczętą godzinę od 10 godzin.

W przypadku przedłużonego 60-godzinnego tygodniowego czasu pracy, kierowcy podlegają karze mandatu w wysokości 50 zł za mniej niż godzinne przekroczenie czasu pracy.

 

Od początku roku mamy jednak również wiele innych przepisów, które weszły w życie, m.in. 1000 zł kary, jeśli zakupiony używany samochód w ciągu miesiąca nie zostanie przerejestrowany, obowiązkową jazdę na suwak i tworzenie korytarza życia. Ponadto pieszy otrzymał pierwszeństwo na drodze, jeszcze zanim wejdzie na przejście dla pieszych, a w terenie zabudowanym w nocy obowiązuje takie samo ograniczenie prędkości, jak w dzień, czyli 50 km/h. Ujednolicono również przepisy dotyczące utraty prawa jazdy na trzy miesiące. Może to się stać, gdy przekroczymy prędkość o 50 km/h, niezależnie od tego, czy będziemy w mieście czy poza terenem zabudowanym.

Ustawodawca przewidział również liczne zmiany w kwestii kontroli pojazdu, m.in. przebiegu, numeru VIN, emisji dwutlenku węgla czy oznakowania zielonymi tablicami samochodów podczas jazd testowych i zielonymi numerami samochodów elektrycznych i wodorowych.

Choć wymieniliśmy wiele nowych przepisów, to wciąż nie wszystko. Zachęcamy Was do śledzenia na bieżąco zmian w ustawach o ruchu drogowym, gdyż nieznajomość przepisów nie zwalnia z ich przestrzegania.

 

Katarzyna Kucharska

kolArt-media

Udostępnij artykuł znajomym: