Po co pić wodę?

Data dodania: 10.07.2019

Upały za oknem? Ciężarówka rozgrzana do czerwoności, a asfalt wydaje się falować? W takie dni „normalne” picie wody może okazać się niewystarczające i skończyć się tragedią.

 

Specjaliści zalecają, by osoby dorosłe piły 1,5 lista wody każdego dnia. Stanowi ona około 60-70 proc.  masy naszego ciała. Gdybyśmy chcieli dokładnie policzyć, ile wody powinniśmy dziennie wypijać, to należy przyjąć przelicznik około 30 mililitrów na każdy kilogram masy ciała. Czyli… 80-kilogramowy kierowca powinien wypijać nie półtora, a prawie dwa i pół litra płynów dziennie!

Oczywiście należy tu wliczyć wodę pobieraną z pokarmów, herbaty i innych niealkoholowych napojów.

 

Co pić, zwłaszcza w upały?

Zdecydowanie najlepiej sprawdzi się woda średnio lub wysoko zmineralizowana. W upalne dni dobrze do wody dodać nieco soku z pomarańczy lub cytryny, gdyż cytrusy mają działanie wychładzające. Aby zatrzymać wodę w organizmie można również dodać około ¼ łyżeczki soli na 1 litr wody.

UWAGA: W czasie upałów picie lekko ciepłych płynów równie skutecznie jak chłodne napoje, obniża temperaturę ciała.

 

Objawy odwodnienia.

Pierwszymi oznakami odwodnienia będą wzmożone pragnienie i uczucie ciężkości. Jeśli poczujesz się słabo, pojawiają się bóle głowy, delikatne skurcze, drętwienia, mrowienia w obrębie kończyn dolnych i górnych, to niezwłocznie zatrzymaj samochód i zrób przerwę na picie i dojście do siebie. Wymienionym wyżej objawom mogą towarzyszyć łagodne zaburzenia widzenia i gwałtowna potliwość.

Bywa, że do odwodnienia dochodzi bardzo szybko. Może do tego przyczynić się większa ilość alkoholu wypitego poprzedniego dnia, ogólne osłabienie organizmu lub picie… ale słodkich napojów. Zawarty w nich cukier sprawia, że płyny słabiej się wchłaniają i w rezultacie nie nawadniają organizmu. Niejednokrotnie stan, do którego dość szybko dochodzi, nie ustępuje samoistnie i należy wezwać pomoc.

 

Na ratunek, czyli co kupować w upały na parkingach?

Zawsze i przede wszystkim wodę, najlepiej mineralną. Zwróćcie też uwagę na dostępną w lodówkach wodę aloesową, która dzięki zawartości potasu, magnezu i wapnia nawadnia organizm i uzupełnia poziom elektrolitów we krwi.

 

 

Katarzyna Kucharska

kolArt-media

Udostępnij artykuł znajomym: