Sen kierowcy

Data dodania: 09.09.2019

Brak higieny snu może powodować liczne problemy dla zdrowia, psychiki, ale też odbić się na naszym bezpieczeństwie i relacjach międzyludzkich.

 

Szacuje się, że blisko połowa populacji ziemi ma problemy ze snem. Nieregularny tryb pracy, zbyt krótki sen (małe dzieci powinny spać od 10 do 14 godzin, dorośli 7-8 godzin na dobę), nienaturalne pobudki – to wszystko sprawia, że jesteśmy niewyspani, spada nasza koncentracja i odporność. Ale od początku…

Czy wiecie, że najlepiej jest usypiać między godziną 21.00 a 22.00? Dlaczego? Gdyż badania dowodzą, że między godziną 23.00 a 01.00 w nocy nasz sen jest najbardziej wartościowy, a pomijając to dwugodzinne okienko, śpiąc nawet wiele godzin, nie będziemy wypoczęci.

Podczas snu nasz mózg odpoczywa i regeneruje się. Są momenty, gdy jest niemalże wyłączony. Dobry sen zmniejsza stres, poprawia samopoczucie, regeneruje komórki i tkanki, a nawet tworzy nowe połączenia w centralnym układzie nerwowym. Zły sen to jednak nie żarty. Jest częściowo odpowiedzialny za bolączkę wielu kierowców, jaką jest nadwaga. Powoduje zachwiania gospodarki hormonalnej i między innymi wpływa na produkcję greliny – hormonu, który pobudza apetyt!

Niedospanie wpływa również na koncentrację obniżając ją nawet o ok. 40 proc. To całkiem dużo, biorąc pod uwagę odpowiedzialne stanowiska pracy, jak choćby prowadzenie ciężarówki. Może przyczynić się również do zwiększonego ryzyka udarów, chorób serca, stanów przedcukrzycowych, depresję, a przede wszystkim spadek odporności.

Przypomnijmy, że picie kawy ani energetyków nie zastępuje zdrowego snu, a wysoka kaloryczność tych drugich zdecydowanie nie wychodzi nikomu na dobre, o czym wspomnieliśmy w artykule "Po co pić wodę?". Według badań takie napoje przez 12 godzin jeszcze mają wpływ na sen, zatem jeśli już, to po kawę sięgajcie od rana.

Jeśli Wasz tryb pracy nie pozwala na regularny wypoczynek, spróbujcie sobie pomóc zachowując zasady higieny snu, czyli jedzcie ok. 3 godziny przed zaśnięciem, unikajcie oglądania przed snem tv, telefonu, treści pobudzających, agresywnych itp., sporów, siedzenia w ostrym, jasnym świetle. Nie pijcie też alkoholu, który choć pozornie relaksuje, to faktycznie w krótkim czasie pobudza organizm, utrudniając regenerację i zdrowy sen.

 

Katarzyna Kucharska

kolArt-media

Udostępnij artykuł znajomym: