Transport 2020

Data dodania: 09.01.2020

Szumnie zapowiadane zmiany, nowe przepisy… czego w tym roku możemy się spodziewać na polskich drogach?

 

Mamy przed sobą ostatni rok wprowadzania Strategii Rozwoju Transportu, która została przyjęta w 2013 roku. Najważniejsze cele, jakie postawiono na ten czas, to:

  • rozwój połączeń Warszawy ze wszystkimi miastami wojewódzkimi i siecią europejską,
  • rozwój połączeń transportowych miast wojewódzkich z najważniejszymi ośrodkami miejskimi w kraju i w relacjach europejskich,
  • rozwój i budowa bezkolizyjnych skrzyżowań, obwodnic, transportu publicznego w miastach,
  • poprawa połączeń lokalnych,
  • tworzenie węzłów przesiadkowych,
  • rozwój infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

A jak jest? Sami możecie każdego dnia oceniać. Wiele dróg powstało, ale prace remontowe w niektórych miejscach wydają się nie mieć końca. Niejednokrotnie mijamy rozkopane długie odcinki, na których nie ma robotników, maszyny stoją, o ile w ogóle nie zostały zabrane z placu budowy. Według danych opublikowanych na stronie Ministerstwa Infrastruktury, do końca 2020 roku mamy mieć w sumie ok. 2 000 km autostrad i 2 800 km dróg ekspresowych.

Nie zmienia to jednak faktu, że transport w Polsce ma się bardzo dobrze, a przewoźnicy nieprzerwanie narzekają na brak rąk do pracy. Według raportu PricewaterhouseCoopers, jeśli obecna luka podaży zostanie utrzymana, rynek transportowy będzie potrzebował kolejnych 200 tysięcy pracowników i ten trend utrzyma się jeszcze około 2 lata.

Prawdopodobnie dynamicznie będzie postępowała digitalizacja transportu, gdyż pozwala na realne ograniczenie i tak rosnących kosztów dla przedsiębiorców. Spodziewajcie się więc cyfrowej automatyzacji procesów, dzięki m.in. systemom ERP, TMS, WMS, globalizacji rozwiązań telematycznych, które już teraz wprowadzane są przez wielu przedsiębiorców. W nieco dłuższej perspektywie możliwe są również w transporcie ciężarowym alternatywne technologie napędowe, jak wodorowe lub elektryczne. Na to potrzeba jednak czasu i przede wszystkim zaplecza technologicznego pozwalającego choćby na dogodne i powszechne ładowanie samochodu.

Więcej o telematyzacji transportu pisaliśmy na naszym blogu: Telematyka w transporcie.

 

Katarzyna Kucharska

www.kolart-media.pl

Udostępnij artykuł znajomym: